מעבר לדף הבית

המרכז לחקר תרבויות וקהילות בגליל

 

שם המרכז:

המרכז לחקר תרבויות וקהילות בגליל

 

שם המרכז באנגלית:

Research Center for Cultures and Communities in the Galilee

 

רקע:

המרכז לחקר תרבויות וקהילות בגליל נועד לקדם מחקר של התחומים השונים של תרבות וקהילה כולל: סוציולוגיה, חינוך, פסיכולוגיה, פסיכולוגיה חברתית, אנתרופולוגיה, מוסיקה, היסטוריה, ארכיאולוגיה, גיאוגרפיה, ספרות, אמנות, יהדות, דתות ומיסטיקה, סיעוד ועוד.

במקביל, מעודד המרכז גם "מחקרי הערכה" אשר יתחקו אחר תהליכים חינוכיים - פדגוגיים לצד תהליכים המבטאים שינויים מוסדיים וארגוניים, כגון בדיקת תהליכי הלמידה של סטודנטים ממגזרים תרבותיים שונים, השפעת החשיפה לתחומי דעת שונים על אוכלוסיית הסטודנטים המגוונת מבחינה תרבותית, הוראה ולמידה של שפות זרות ועוד.

 

רציונאל ההקמה:

מבחינה היסטורית הגליל הינו אזור המיושב מתקופות קדומות ביותר, כשרצף ההתיישבות בו לא פסק עד ימינו. לאורך הדורות פעלו בו עמים בעלי דתות ותרבויות שונות ועדות לכך הם האתרים הארכיאולוגיים הרבים הפזורים בו. בהווה, הגליל הוא אזור עשיר ומגוון מבחינת אוכלוסיות, קהילות ותרבויות אשר מרכיבות "פסיפס חברתי - תרבותי" מעניין ומאתגר. בגליל נמצאות מסורות דתיות שונות, כדוגמת היהדות, הנצרות והאסלאם שהנן דתות מונותאיסטיות לצד דת הבהאיים שמרכזיה בעכו וחיפה.

 

יתרה מכך, בגליל קיימים זרמים שונים של המסורת היהודית – חרדים, חסידים, ספרדים, אשכנזים וצפון אפריקאים ואחרים, המתבטאים בעושר של בתי כנסת וקהילות. בגליל קיימים זרמים שונים של המסורת האסלאמית – קבוצות מיסטיות של סופים בנוסף לזרם הסוני הרווח. באשר לדת הנוצרית זו נחלקת בגליל לזרמים שונים ובהם הזרם הקתולי- מזרחי, הזרם האורתודוכסי-יווני והזרם הפרוטסטנטי.

 

מן ההיבט של קהילות בגליל, במגזר היהודי ניתן למצוא קבוצות המייצגות עדות יהודיות שונות, כגון רומניה, הונגריה, מרוקו, עיראק וכורדיסטאן, סוריה ולבנון, תימן והודו לצד עולים שהגיעו בעשורים האחרונים מברית המועצות לשעבר, מאתיופיה ומארגנטינה וקבוצות של יהודים שהם תושבי הגליל מזה דורות רבים. קבוצות אחרות המתגוררות באזור הגליל הן קבוצות אתניות כגון: דרוזים, צ'רקסים, ערבים – נוצרים, ערבים - מוסלמים (ובהם בדואים). בגליל, מתקיימות גם קהילות המיוצגות בצורות יישוב מגוונות כגון – קיבוצים, מושבים, מושבות ויישובים קהילתיים לצד עיירות פיתוח וכפרים. יש גם יישובים מעורבים בהם מתגוררים תושבים מהמגזר הערבי בני דתות שונות לצד יישובים בהם מתגוררים תושבים מהמגזר היהודי והערבי.

 

חשוב להדגיש כי אוכלוסיית הסטודנטים והמרצים בצפת מייצגת את כל המגזרים והקהילות באזור.

 

אזור הגליל מאופיין גם ברב-תרבותיות לשונית במגזרים השונים ובקבוצות השונות: שפות אם, שפות זרות, שפות מקומיות, שפות של מהגרים, שפות זרות הקיימות במדיה הפופולארית ועודבגליל אנו עדים לפעילות אמנותית של קבוצות ומגזרים שונים, בשפות שונות ובסגנונות רבים: מוסיקה, אמנות פלסטית, תיאטרון, קולנוע, ריקוד ותחום המזון והקולינריה. פסיפס תרבותי-חברתי זה מזמין מחקר שיטתי נרחב בתחומי הידע השונים שצוינו.

 

מבחינה מתודולוגית, המרכז לחקר הגליל במכללה האקדמית צפת מתעתד להוות "קורת גג" לביצוע מחקרים במגוון מתודות החל משימוש בכלים אתנוגראפיים לאיסוף וניתוח הנתונים ועד לשימוש בשיטות כמותניות, ואף לשלב ביניהם.נדגיש כי המיקום של מרכז המחקר האקדמי לחקר הגליל במכללה האקדמית צפת בתוך "שדה המחקר" של הקהילות והתרבויות השונות, מגביר את הקירבה בין המרצים כחוקרים לאוכלוסיות היעד של המחקרים העתידיים.

 

 

מטרות מרכז המחקר:

 

 

1.      עידוד וביצוע מחקר בתחום חקר הגליל- בקרב חוקרי המכללה ע"י מתן מענקי מחקר, יצירת במות להצגת מחקרים בתחום וקיום סדנאות וכנסים בתחום.

 

2.      שיתוף הסטודנטים הלומדים במכללה במחקר ופעילויות המרכז.

 

3.      עידוד וביצוע מחקרי הערכה במכללה ובקהילות הגליל.

 

פעילויות מרכז המחקר

  • קיום כנס אקדמי שנתי בשם "ארצות הגליל".
  • הקמת כתב-עת שפיט בתחום חקר הגליל.
  • חלוקת מענקי מחקר להצעות מחקר מובילות בתחום.

 

חברי המרכז

פרופ' אסיקה מרקס (יו"ר)- החוג לספרות, אמנות ומוסיקה, המכללה האקדמית צפת      

essicam@zefat.ac.il

 

פרופ' ינון שבטיאל- החוג ללימודים רב תחומיים, המכללה האקדמית צפת 

ד"ר אופירה גראוויס-קובלסקי - החוג ללימודים רב תחומיים, המכללה האקדמית צפת

 

 



 

פרופ' אסיקה מרקס (יו"ר)- החוג לספרות, אמנות ומוסיקה, המכללה האקדמית צפת   

 



 

פרופ' ינון שבטיאל- החוג ללימודים רב תחומיים, המכללה האקדמית צפת 

 

 

בואו לבקר
רח' ירושלים צפת

דרכי הגעה למכללה:
הגעה לתחנה המרכזית בצפת באמצעות כל קו אוטובוס ומשם הליכה רגלית כ5 דקות.


טלפון ליצרת קשר :
1800-344-544 ---


++