תואר ראשון בריפוי בעיסוק - לימודי ריפוי בעיסוק במכללה האקדמית צפת
שינוי גדול מתחיל בצעד קטן

חובה

הודעתך נשלחה

תשובה תישלח אליך בימים הקרובים
תואר ראשון בריפוי בעיסוק

תואר ראשון בריפוי בעיסוק

תואר ראשון בריפוי בעיסוק

תואר ראשון בריפוי בעיסוק - אודות התואר

החוג לריפוי בעיסוק במכללה האקדמית צפת* פועל על מנת להכשיר מרפאים ומרפאות בעיסוק שיהיו מצוינים בתחומם, יעניקו טיפול מקצועי איכותי, אתי ואנושי לאנשים הזקוקים לשירותי ריפוי בעיסוק, יובילו תהליכים בפיתוח המקצוע ויתרמו לקידום הבריאות והרווחה בחברה הישראלית על כל גווניה. החוג פועל בתוך אשכול מקצועות הבריאות במכללה: סיעוד, פיזיותרפיה, מדעי המעבדה הרפואית, אופטומטריה ורפואת חרום והלימודים בו משתלבים היטב עם חזון המכללה ומטרותיה, לענות על הביקוש העולה למקצועות הבריאות.
סטודנטים איכותיים מהחוג לריפוי בעיסוק יוכלו להשתלב בתפקיד הדרכה, הכולל שכר מעולה למתאימים.
התפקיד יאפשר לסטודנטים הזדמנות לתרום ולהיתרם בעשייה עבור הקהילה ולהדריך ילדים ובני נוער בנושאים מדעיים הקשורים לעולמות התוכן של הלימודים בחוג לריפוי ועיסוק. לפרטים ניתן לפנות ליועצת האקדמית גב' הודיה אלגלי hodayae@zefat.ac.il

מהו מקצוע הריפוי בעיסוק ?



ריפוי בעיסוק הוא מקצוע טיפולי, דינמי ומתפתח, השייך למקצועות הבריאות. בריפוי בעיסוק מכירים בכך שמעורבות בעיסוקים ובפעילויות, מהווים בסיס לבריאות האדם ותומכים ברווחתו, ביטחונו ואיכות חייו.. מכאן, מרפאים ומרפאות בעיסוק מסייעים לאדם להיות מעורב בעיסוקים בעלי מטרה, משמעות וחשיבות עבורו. הטיפול בריפוי בעיסוק מותאם לגילו, יכולותיו, מגבלותיו, תפקידיו, ערכיו והרקע התרבותי של האדם ומאפשרים לו השתתפות במארג החיים.

מרפאים ומרפאות בעיסוק מטפלים באנשים שמתמודדים עם קושי בתפקוד בתחומי עיסוק שונים ולאורך מעגל החיים, מינקות ועד זקנה. קושי זה עשוי להיות ממקור התפתחותי, רגשי, קוגניטיבי, חושי, פיזי ועוד, ולבוא לידי ביטוי בביצוע עיסוקים ופעילויות יום יומיות כמו למידה, משחק ופעילות פנאי, עבודה, טיפול עצמי וטיפול באחרים.

בסיסי הידע של המרפאים בעיסוק נרכשים בלימודים אקדמיים לתואר ראשון ומושתתים על אינטגרציה ממקצועות הרפואה, מדעי ההתנהגות, מדעי החינוך ומדעי העיסוק. מכל אלו נגזרות המיומנויות הקליניות הייחודיות למקצוע, כמו ניתוח פעילות, הערכה וניתוח מרכיבי אדם ויצירת פרופיל עיסוקי, לצורך בנייה, יישום ומעקב אחר תוכנית הטיפול. הלימודים, תהליך ההכשרה והעשייה המקצועית בריפוי בעיסוק מתבססים על שיטות מבוססות מחקר, ניתן ורצוי כמובן להמשיך ללמוד ולהתפתח לאורך החיים המקצועיים, באמצעות לימודי המשך, לימודים לתארים מתקדמים והשתלמויות מקצועיות.

תהליך הכשרה זה של מרפאים בעיסוק כולל פיתוח ראייה רחבה של הבנת הגורמים השונים (פיזיים, מנטליים, רגשיים או בין אישיים) וההשלכות של הפגיעה או המגבלה על תפקודו ורווחתו של האדם. במסגרת ההתערבות הטיפולית מרפאים ומרפאות בעיסוק מבצעים הערכה של העוצמות והקשיים עימם מתמודד האדם, ויוצרים בשיתוף איתו ו/או האנשים המשמעותיים לו, תוכנית התערבות מותאמת אישית, הכוללות מטרות מוגדרות, דרכים וגישות התערבות להשגתן.

אפשרויות התעסוקה הפתוחות בפני בוגרי התואר בריפוי בעיסוק הן רבות ומגוונת. הבוגרים יכולים להשתלב בעבודה עם אוכלוסיות שונות, במסגרות ציבוריות ומסגרות פרטיות, בקבוצות טיפוליות בקהילה, או בטיפולי בית, באמצעות טיפול ישיר, הדרכה, ייעוץ ו/או ביצוע התאמת סביבה. מסגרות הטיפול גם הן מגוונות וכוללות מוסדות כמו בתי חולים, מרכזי שיקום, מרכזים לבריאות הנפש, בתי אבות, מעונות יום ומוסדות חינוך, מרכזי תמיכה בסטודנטים במכללות ואוניברסיטאות, מוסדות רווחה, הוסטלים, ארגונים ועמותות. מרפאים ומרפאות בעיסוק משתלבים גם בחברות גדולות, בתעשייה ובעסקים – בהנגשה ומתן ייעוץ ארגונומי ושיקום בעבודה, בפיתוח אמצעי טיפול לשוק המסחרי ועוד ועוד.... בתום הלימודים כל בוגר ובוגרת יוכלו להשתלב בעבודה עם אוכלוסייה שמעניינת אותם.

תחומי ההתערבות הטיפולית בריפוי בעיסוק



הטיפול בריפוי בעיסוק ניתן במגוון תחומים, ניתן לסווגם באופנים שונים, אך מקובל להתייחס לכמה עיקריים:

ריפוי בעיסוק בתחום ההתפתחותי - עוסק במתן ייעוץ, הדרכה וטיפול בילדים מלידה ועד גיל ההתבגרות, בלווי התפתחותי לפגים, לתינוקות ובהדרכת הורים. טיפול בילדים עם עיכובים בהתפתחות, למשל, בשל מוגבלויות מולדות או נרכשות, סרבול מוטורי, ליקוי חושי, קשיי תקשורת ואוטיזם, לקויות ראייה או שמיעה, לקויות למידה, הפרעת קשב ופעלתנות יתר, ילדים עם קשיי אכילה ושגשוג, ילדים ומתבגרים המתמודדים עם קשיים נפשיים ועוד...
מרפאים ומרפאות בעיסוק מתמחים בהכשרת אנשים עם מוגבלות ושילובם בעולם העבודה, באמצעות תעסוקה נתמכת, או שילוב בשוק העבודה הכללי.

ריפוי בעיסוק בתחום השיקום הפיזיקלי - עוסק במתן טיפול לאנשים לאחר תאונות דרכים, נפילות, כוויות, שברים, ניתוחי כף יד, ניתוחי החלפת מפרק הירך, מחלות נוירולוגית ואחרות, סכרת, אירוע מוחי, פגיעות ראש, אלצהיימר, מחלת פרקינסון, טיפול קוגניטיבי תפקודי ועוד.
מרפאים בעיסוק מתמחים גם בקידום בריאות באמצעות הדרכה למניעת נפילות, העשרת פעילות פנאי ושמירה על מעורבות בעיסוקים משמעותיים.

ריפוי בעיסוק בתחום הגריאטריה –עוסק בקידום או שימור איכות החיים של אנשים בגיל הזקנה. על מנת לאפשר עצמאות מיטבית ומעורבות במארג החיים והקהילה, הן באמצעות טיפול ישיר באדם הקשיש הן באמצעות הדרכת מטפלים, בני משפחה ועובדי תעסוקה.
ריפוי בעיסוק בתחום בריאות הנפש - עוסק בטיפול באנשים המתמודדים עם קשיים על רקע נפשי. תרומתו הייחודית של הריפוי בעיסוק במהלך אשפוז או בטיפול בקהילה היא באמצעות מיקוד בעיסוקים משמעותיים לאדם בטיפול פרטני או קבוצתי, זאת על בסיס מודלים קוגניטיביים ומודלים של החלמה.

באמצעות זיהוי חסמים ועוצמות ניתן להציע התערבות מותאמת אישית, להמליץ על תמיכה סביבתית, לספק מידע על שירותים ומשאבים הזמינים בקהילה ולקדם בריאות והשתתפות מיטבית במארג החיים.

תוכנית לימודי ריפוי בעיסוק במכללה האקדמית צפת



תוכנית הלימודים, העיונית והמעשית, נמשכת שלוש וחצי שנים (שבעה סמסטרים) במתוכנת חד חוגית.

התוכנית הינה עצמאית והותאמה לדרישות האקדמיה לתואר ראשון, כמו גם לדרישות הארגון הארצי והעולמי של הריפוי בעיסוק. דרישות אלה כוללות 148 נקודות זכות, בכללן שעות ההכשרה המעשית. לאחר עמידה בדרישות האקדמיות הבוגרים זכאים לקבל תואר בוגר (BOT) בריפוי בעיסוק וכן לגשת למבחן הסמכה של משרד הבריאות.

מעבר להקניית ידע יישומי, הלימודים מתמקדים בעידוד רגישות תרבותית וחשיבה ביקורתית בנוגע לתפיסות וערכים אישיים וחברתיים כלפי אנשים עם מוגבלות. תכנית הלימודים מספקת לסטודנטים ידע מאנשי מקצוע שהינם מרפאים בעיסוק וקלינאים מנוסים המעורבים בעשייה הקלינית מעבר להיותם אנשי אקדמיה. תוכנית הלימודים מכוונת לעורר חשיבה הממוקדת באדם ובצרכיו הייחודיים, כמו גם חשיבה על פעולות פוטנציאליות לקידום מדיניות חברתית להגברת נגישות קהילתית והסרת חסמים להשתתפות.

מבנה תוכנית תואר ראשון בריפוי ועיסוק:



תוכנית הלימודים מובנית בעיקרה מקורסי חובה, למעט קורס בחירה אחד אשר יילמד בשנה א'. במסגרת קורסי החובה ילמדו לפחות שני קורסים בשפה האנגלית. במהלך התואר יילמדו קורסים מתחום מדעי הרפואה כמו אנטומיה, פיזיולוגיה, או נוירולוגיה; ממדעי העיסוק ילמדו קורסים הנוגעים לשיטות טיפול כמו טכנולוגיות בשיקום ושיקום מרחוק, אבחון וטיפול בליקויים קוגניטיביים, טיפול התפתחותי, ריפוי בעיסוק בריאות הנפש, או ריפוי בעיסוק בעולם העבודה.

בין הקורסים מתחום מדעי החברה יילמדו למשל, פסיכולוגיה התפתחותית, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, רב תרבותיות בחברה הישראלית, אתיקה ושלל קורסים מעניינים נוספים.

תנאי הקבלה לתואר ראשון בריפוי בעיסוק במכללת צפת



תנאי הקבלה לחוג ריפוי בעיסוק

1. פסיכומטרי בציון 600 לפחות, זכאות לבגרות \ מכינה בציון 85 ומעלה. בעלי בגרות או תעודה מקבילה מוכרת מחו"ל יצטרכו להציג אישור שקילות לבגרות מטעם משרד החינוך.
2. סכ"ם בציון 600 לפחות (מינימום בגרות בציון 80 ולא פחות מ 550 פסיכומטרי) להלן הנוסחה לחישוב ציון סכ"ם: [(בגרות*10) – 310] + פסיכומטרי.
3. ראיון אישי – מועמדים שמילאו אחר דרישות הבגרות והפסיכומטרי יוזמנו לראיון אישי ע"י שני מראיינים מתוך ועדת הקבלה החוגית ויינתן לו משקל משמעותי בקבלה ללימודים.
4. סטודנטים שעמדו בהצלחה בבחינת המיון בעברית (יע"ל) והשיגו ציון של 100 לפחות.
5. סטודנטים בעלי תואר ראשון ממוסד אקדמי מוכר, עם ממוצע תואר של 85 ומעלה, יוכלו להתקבל ללימודים בריפוי בעיסוק לאחר ראיון אישי.
6. כלל הסטודנטים המתקבלים למכללה, ממוינים לקורסים באנגלית לפי תוצאות המבחן באנגלית של המרכז הארצי לבחינות והערכה. בחינה זו נערכת חמש פעמים בשנה. הציון באנגלית במבחן הפסיכומטרי או אמי"ר צריך להיות 100 ומעלה. יתקבלו מועמדים עם ציון אנגלית תואם לרמת מתקדמים א'.



ייחודה של מכללת צפת בלימודי ריפוי בעיסוק



מכללת צפת היא המוסד האקדמי היחיד באזור הגליל שמציע מסלול לימודי ריפוי בעיסוק. רמת הלימודים במכללה היא גבוהה ואיכותית, מותאמת לדרישות המקצוע בארץ ובעולם.

החוג לריפוי בעיסוק הינו חוג קטן וביתי, ובשנים הראשונות ילמדו בו מספר מצומצם של סטודנטים. לכן, אופי הלימודים כולל למידה בקבוצות קטנות, שמטבעו מערב יחס אישי וקרוב בין הסטודנטים לבין עצמם ולמרצים. החוג שם לעצמו כדגל לעודד הוראה ולמידה תוך שימוש בשיטות הוראה מתקדמות, התנסות בלמידה שיתופית ומשמעותית, למידה מבוססת פתרון בעיות וכן תרגול במרכז הסימולציות המשוכלל והחדשני של המכללה.

מתוך הכרה בחשיבות החיבור לעשייה הקלינית, סגל ההוראה של החוג מהווה מארג שלם של אנשי מקצוע ומטפלים מנוסים, המעורבים בעשייה קלינית מכלל תחומי הטיפול. באופן זה הסטודנטים זוכים להכיר מקרוב כיצד הנושאים הנלמדים בכיתה מיושמים בעבודה היום יומית, וכיצד התיאוריות מתחברות ומיושמות בעשייה בשטח. בנוסף, החוג שואף לקיים שיתופי פעולה אקדמיים ומחקריים עם תוכניות וחוגים נוספים במכללה, ובכך להעשיר ולהעמיק את ההתבוננות באדם ובעיסוקיו מנקודות הסתכלות שונות.

החיים הסטודנטיאליים בגליל הם הרבה יותר מאשר טבע, נוף נדיר, נחלים, פסגות מושלגות, קיבוצים, כפרים, ומושבים המרוכזים באזור המיוחד הזה. הלימודים באווירה גלילית מהווים הזדמנות להנות משילוב ייחודי בין אנשים, אווירה וחבל ארץ הררי ומיוחד. במסגרת הלימודים הסטודנטים ישולבו במסגרות בקהילה הגלילית ויכירו אנשים מאוכלוסיות שונות ומגוונות. בגליל ישנם חיי קהילה ותרבות תוססים, בסביבה ירוקה וערכית. וגם לא פחות חשוב - פתרונות מחיה ודיור המותאמים לסטודנטים.
*הענקת התואר מותנת באישור המל"ג


סטודנטים איכותיים מהחוג לריפוי בעיסוק יוכלו להשתלב בתפקיד הדרכה, הכולל שכר מעולה למתאימים.
התפקיד יאפשר לסטודנטים הזדמנות לתרום ולהיתרם בעשייה עבור הקהילה ולהדריך ילדים ובני נוער בנושאים מדעיים הקשורים לעולמות התוכן של הלימודים בחוג לריפוי ועיסוק. לפרטים ניתן לפנות ליועצת האקדמית גב' הודיה אלגלי hodayae@zefat.ac.il


שאלות ותשובות



מהם תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון בריפוי בעיסוק במכללת צפת?


תנאי הקבלה כוללים סכ"ם בציון 600 לפחות (מינימום בגרות בציון 80 ולא פחות מ 550 פסיכומטרי) להלן הנוסחה לחישוב ציון סכ"ם: [(בגרות*10) – 310] + פסיכומטרי.


מה מאפיין את הלימודים בחוג לריפוי בעיסוק במכללת צפת? 


מדובר בחוג קטן ואינטימי המאפשר למידה בקבוצות קטנות, יחס אישי לסטודנטים, שימוש בשיטות הוראה מתקדמות והתנסות מעשית רבה. 


אילו אפשרויות תעסוקה נפתחות בפני בוגרי תואר בריפוי בעיסוק?


בוגרי התואר יכולים להשתלב במגוון רחב של מסגרות טיפוליות - בתי חולים, מרכזי שיקום, בתי אבות, מסגרות חינוך, ארגונים ועמותות, חברות מסחריות ועוד. התחומים כוללים שיקום, גריאטריה, בריאות נפש, ילדים ועוד. בנוסף הבוגרים יוכלו להשתלב או לפתוח קליניקות פרטיות.

צור קשר

ראש החוג
ד"ר שרון זלוטניק
sharon.zl@zefat.ac.il
רכז התוכנית
ד"ר כרים נסר
יועצת חוג
הודיה אלגלי
hodayae@zefat.ac.il
למתעניינים ומועמדים חדשים
1800-344-544
hahvana@Zefat.ac.il

התנסות מעשית

סה"כ שעות ההכשרה המעשית (1,000 שעות) המחולקות על פני ארבע תקופות הכשרה במהלך כל שנות הלימודים, וייחשבו כ-21 נקודות זכות. הסטודנטים מתנסים במגוון התחומים בהם ניתנים טיפולי ריפוי בעיסוק.
בשנת הלימודים הראשונה, יתנסו הסטודנטים בבניית קשר עם אנשים המתמודדים עם מוגבלות, במסגרות שונות בקהילה וירכשו מיומנויות של תצפית דרך הכשרה מעשית במרכז הסימולציות וליווי אדם בקהילה, יבצעו תצפיות ויבנו קשר עם אנשים המתמודדים עם אתגרים יומיומיים בצל החיים עם מגבלה.
שנה ב': הכשרה מעשית ראשונה – 8 שבועות, מינימום 30 ש"ש. הכשרה מעשית בכל מסגרת בה קיים טיפול ריפוי בעיסוק, ע"י מרפאות בעיסוק שהוכשרו להדרכה קלינית. ההכשרה מתקיימת מסוף יוני עד אמצע אוגוסט.
שנה ג': הכשרה מעשית שנייה – 9 שבועות, מינימום 30 ש"ש באמצע פברואר ועד סוף אפריל.
שנה ד': הכשרה מעשית שלישית – 13 שבועות, מינימום 30 ש"ש – במהלך סמסטר א' של שנת הלימודים הרביעית.

מערכת שעות תשפ"ד

"תמיד אומרים לנו לחיות את חיינו במלואם, כמרפאים בעיסוק אנחנו כאן כדי למצוא מה זה אומר בשבילך.."

ד"ר שרון זלוטניק

ראש חוג

מידע שימושי